Fys för Köping Hockey

Mjölksyra!
2016-06-15 20:27
Egentligen laktat! Jag ombads skriva lite om de tester jag gjorde på Jonte Sidebäck idag under löpningen! Här kan man nörda ner sig totalt och därför är denna förklaring mycket, mycket förenklad. Kort kan man säga att Laktat bildas när muskler arbetar, egentligen när de arbetar utan Syre. Eftersom våra muskler aldrig är syresatta fullständigt bildas alltid en viss mängd laktat! En normal vilonivå ligger runt 1,5-2 mmol/l. När vi sen ökar intensiteten, ökar också laktatnivån. Tar vi i tillräckligt hårt blir vi tillslut sura i benen och stannar helt enkelt, kanske i kombination med en spya! 

Idag vet man egentligen inte om Laktat(eller mjölksyra som det felaktigt oftast kallas) är orsak till stumma ben, eller ett resultat av det samma. Man vet bara att Höga laktatvärden är förknippade med trötthet och stumhet! Laktat gör hursomhelst en väldig nytta och är en förutsättning för att vi kan ta i överhuvudtaget, laktat omvandlas nämligen till Glukos i Levern vilket ger mer energi till cellerna och möjliggör fortsatt arbete, det är bara det att när det blir för mycket under för kort tid hinner inte kroppen ta hand om det och vi blir stumma!. 

Den högsta intensiteten vi kan arbeta på och hålla laktatnivån runt 4mmol/l(Slarvigt användt standardvärde) dvs där kroppen hinner med att omsätta laktatet till ny energi utan att nivåerna stiger ytterliggare är den som många känner till som tröskelnivån, tröskelträning. Jobbar vi hårdare börjar laktatnivåerna skena och snart är man rökt! 

Så för en hockeyspelare är det 3 saker som gäller. 1: Förmågan att producera mycket laktat, eftersom laktat är ett mått på hur mycket power vi tar ut. 2 : Förmågan att omsätta bildad laktat till glukos(under viloperioder) 3: Förmågan att uthärda lakat, dvs när benen blir stumma, att fortfarande kunna arbeta och åka skridskor tillbaka till båset eller till egen zon lika snabbt som man tar sig in i anfallszonen(En del spelare tycks få väldiga laktatpåslag när de ska jobba hemåt, underligt) :-)

Nåja. Jag tog vilolaktat på Jonte idag, det visade på 2.5mmol/l, lite högt kanske men han hade gått upp för backen till utegymmet. Sen tog jag ytterligare blod efter 2,2km och det visade på 8.5mmol/l vilket visar att Jonte inte slöade på första löpningen utan sannolikt låg runt sitt VO2 max, motsvarande Cooperfart, däremot kan vi konstatera att han inte kunde ha fortsatt i det tempot särskilt länge, hade det varit ett millopp hade han varit körd efter den öppningen. Sen tog jag blod efter sista 4 hundringen och det visade på 16mmol/L. Sprinters kan nå upp till värden runt och över 20mmol/L. Jontes värde var riktigt bra med tanke på att han redan var trött och en trött muskel producerar mindre power och därmed mindre laktat. 
Så för en hockeyspelare är förmågan att producera laktat intressant för det ger en fingervisning om hur mycket power det finns att skicka ner i isen!

Tack för ordet, nu åker jag på semester. Ses!

Jocke
Semestertider
2016-06-14 08:23
Om motivationen tryter lite så får ni lite hjälp genom denna bild! :-) (Suddenmode)
Vi är rörande överens att vi har haft en fantastik försäsong så här långt. Bra uppslutning och proffsig inställning. Härligt att se er A-killar sätta standard och visa vägen för Junisarna. Nu kommer en period där vi flyter runt lite i tillvaron. Vi åker iväg för sol och bad i olika omgångar. Träningarna på krillan och i gymmet fortsätter dock precis som tidigare, vi går in i en period av lite segare träning igen, lite tyngre, lite grisigare. Vi tror ni fick ett litet smakprov under gårdagens träning. Detta för att vara superladdade inför sista perioden av mer powerinriktad träning under senare delen av Juli och början av augusti! Gällande gymträningen kommande period så går vi tillbaka till Hyper 1 och 2 för samtliga. A-lag och äldre juniorer kör 8 reps, övriga kör 12 reps.

Under v 27 kommer vi att köra uppföljning av tester, vi kommer testa kardio(Cooper) och styrka. Rimliga förväntningar på dessa tester är förbättringar inom området 2-5% på Coopertestet samt 10-20% på styrka.

För er som drar iväg så har vi lagt upp en allroundvecka bestående av 6 pass, det ger en vilodag, vilket är lagom. Detta upplägg är utan gym och utrustning så det går att köra på stranden om så behövs, No excuses alltså! Passet heter semester 3.pdf och ligger under dokument/fyspass. Där ingår en del löpning och har ni känningar i ben eller dyl. kan ni med fördel ersätta löpningen med passet: Cykel.pdf(då får ni leta upp en hoj någonstans)

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Jocke och Magnus


Off-Iceträning sommaren 2016
2016-04-04 20:16
Nu är det dags! Nästa vecka, Måndagen den 11/4 kl. 18:00 kör vi igång. Vi kommer ha gemensamma fyspass på måndagar(18:00), onsdagar(18:00) och fredagar(17:00). Vi kommer vara en stor trupp då juniorer och A-lag tränar tillsammans. Vi kommer inleda med grundläggande styrka och syreupptagningsträning för att successivt övergå till mer grenspecifik powerträning ju närmare is vi kommer. 

Vi kommer ganska snart(v3) köra tester för att få en bild över samtliga spelares respektive kapaciteter, då kommer även träningsupplägget individualiseras för att just du skall få de förutsättningar du behöver för en optimal säsong. 

Utöver de 3 gemensamma fyspassen förväntas du sköta gymträningen på egen hand, då gärna med en eller några kompisar. Styrkeupplägget kommer även det att läggas upp utifrån dina förutsättningar. Det skiljer sig naturligtvis en hel del på hur en förstaårsjunior och en rutinerad A-lagsspelare behöver träna. Gemensamt för alla är dock att styrkeutvecklingen följer en genomtänkt linje. Vi börjar med grundstyrka för att gå vidare till maxstyrka och till sist skall vi omsätta detta till explosivitet och optimal skridskopower. Du kommer dessutom ha ett ytterligare pass att köra på helgen. Vad detta blir vet vi efter testerna då vi ser vad du behöver gnugga extra på.

Då vi är många som kommer samsas på passen är det önskvärt att du sätter dig in de övningar vi kommer att köra, så vi slipper lägga tid på långa genomgångar. Du hittar alla fysövningar, rörlighet, Cardiobana (så du inte springer vilse) och styrkepass under fliken "Bildgaller" och fliken "Dokument". Under fliken dokument finns det, och kommer att finnas mer, material kring kost och vad du behöver käka för att tillgodose dig träningen optimalt.

Vi kommer att köra hela sommaren, så glöm ev. solresor! :-) Skämt åsido! Naturligtvis kommer många åka iväg på semester under perioder och då är tanken att vi har en dialog om vad du kan träna för att underhålla det du byggt upp och för att kunna ta vid när du är tillbaka!

Vi har ett upplägg som kommer ge dig förutsättningar för en bra hockeysäsong och vi hoppas vi skall ha kul tillsammans under sommaren!

Väl mött!

Sundh och Sidebäck
Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
Köping Hockey Club, 21/09 09:19 
Köping Hockey Club, 17/09 18:50 
Köping Hockey Club, 16/09 10:30 
Köping Hockey Club, 13/09 18:18 
Köping Hockey Club, 13/09 18:00 
Köping Hockey Club, 13/09 10:00 
 
Games Online
Köping HC på Facebook
Hockeybutiken
Köping HC Sponsorer